Sunday, April 20, 2008

Chleb z pieczonymi ziemniakami



     Znow mam faze chlebowa. Zarzucilam wypiek pieczywa na jakis czas, zniechecona tym, ze moj zakwas za kazdym razem szybko umiera. Jest to oczywscie tylko i wylacznie moja wina, bo jestem dobra w planowaniu w kazdej dziedzinie mojego zycia procz kuchni. Na szczescie duzo jest przepisow na chlebu bez zakwasu. Tym razem Tatter namowila mnie na chleb, w ktorego skladzie sa pieczone ziemniaki. Wprawdzie ja dodalam gotowane, a nie pieczone, ale musze przyznac, ze i tak jest znakomity. Dodatkowo dlugo zachowuje swiezosc. Polecam wszystkim, szczegolnie poczatkujacym. Przepis z Piekarni Tatter .



Chleb z pieczonymi ziemniakami

Pate Fermentee:

- 300g białej pszennej maki chlebowej
- 195g wody
- 6g soli
- 0.6g świeżych drożdży (1/8 łyżeczki suchych drożdży instant)

Rozpuszczam drożdże w wodzie, dodaję mąkę i sól. Mieszam dobrze, zakrywam szczelnie folią. Zostawiam na 12 -16 godzin w 21 C.

Ciasto chlebowe:

- 550g białej pszennej mąki chlebowej
- 150g mąki pszennej razowej
- 415g wody
- 18g soli
- 12g świeżych drożdży
- 250g upieczonych (lub ugotowanych) ziemniaków, pokrojonych na kawałki, mogą być w łupinkach
- cały zaczyn (pate fermentee)

Wszystkie składniki, za wyjątkiem zaczynu, dodałam do miski i dobrze wymieszałam (ok.3minut) Powoli, po kawałku, dodałam zaczyn, sprawdziłam hydrację...ciasto ma być gładkie ale nie luzne. Dodane ziemiaki spowodują , że wypieczony chleb będzie wilgotny. Zagniatałam jeszcze przez 3-4 minuty. przykryłam folią i zostawiłam na 1 1/2 godziny w 24 C. Złożyłam raz - po 45 minutach.
Ciasto podzieliłam i uformowałam dwie luzne kule, które ułożyłam na stole , złączeniami do góry. Przykryłam i pozwoliłam im odpocząć...20 min. Następnie uformowałam bochenki i pozwoliłam wyrosnąć pod przykryciem...ok 1 1/4 godz, w 24C.
Rozgrzałam piec, a w nim kamień...piekłam chleby w 230C z normalna parą ok. 35 min, obniżając nieco temperature po 15 min...dodatek ziemniaków powoduje, że chleb dość szybko nabiera koloru lecz również potrzebuje dość długiego wypieku.

6 comments:

Tatter said...

Bardzo sie ciesze, ze dalas sie namowic! Chleb jest piekny i mam nadzieje, ze od teraz beda to juz regularne proby i chwalic sie bedziesz kazdym wypieczonym bochenkiem :D

margot said...

Elu ,pięknie się prezentuje ten bochenek ,a w przekroju wręcz widać ,że wzorcowy
Widać masz rękę i do chlebów i do ciasta drożdżowego

Ela said...

Oj, patrzac na to co jemy ostatnio, wydaje mi sie ze bede piec czesciej :-)
Margot dziekuje. Nie wiem czy mam reke, bo oszukuje i wyrabiam wszystko w maszynie, przez co wydaje mi sie, ze te chleby to same sie robia:-)
A chleb bardzo wszystkim polecam, bo moj ma juz 4 dni, a jest wciaz tak samo swiezy.

Liska said...

Ale piękny Ci wyszedł, Elu :)

margot said...

Elu ,to nie jest ważne czy w maszynie czy ręcznie robi sie chleb
I tak nie zmienię zdania masz dobrą rękę ,a chleb w twoim wydaniu jest jeszcze piękny
A chleb z ziemniakami to jest mój ulubiony chleb bez zakwasu -oczywiście u Tatter go wyszperałam....

Meredith O said...

Lovely blog you have hhere